Top Blogger

Tinggalkan link anda

Sponsor By ;

Thursday, October 21, 2010

something that we call LOVE itu CINTA.


Kenapa kita menutup mata ketika kita tidur?, ketika kita menangis?, dan ketika kita membayangkan??Itu karena hal terindah di dunia ini TIDAK TERLIHAT. Ketika kita menemukan seseorang yang keunikannya SEJALAN dengan kita. Kita bergabung dengannya dan jatuh ke dalam suatu keanehan serupa yang dinamakan CINTA. Ada hal-hal yang tidak ingin kita lepaskan. Orang-orang yang tidak ingin kita tinggalkan. Tapi ingatlah, melepaskan BUKAN akhir dari dunia, melainkan awal suatu kehidupan baru. Kebahagiaan ada untuk mereka yang menangis, mereka yang tersakiti, mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba. Karena MEREKALAH yang bisa menghargai betapa pentingnya orang yang telah menyentuh kehidupan mereka. CINTA yang AGUNG adalah ketika kita meneteskan air mata dan MASIH peduli terhadapnya. Adalah ketika dia tidak mempedulikan kita dan kita masih menunggunya dengan setia. Adalah ketika dia mulai mencintai orang lain dan kita masih bisa tersenyum sembari berkata "Aku turut berbahagia untukmu" . Apabila cinta tak berhasil BEBASKANLAH dirimu, biarkan hatimu kembali melebarkan sayapnya dan terbang ke alam bebas LAGI. Ingatlah, bahwa kita mungkin menemukan cinta dan kehilangannya. tapi ketika cinta itu mati, kita TIDAK perlu mati bersamanya..


Bila kita melakukan sesuatu, ada kemungkinan kita membuat suatu kesalahan. Bila kita membuat kesalahan, itu adalah hal yang hebat. Karena kita berkesempatan belajar sesuatu. Akui kesalahan kita, teliti dan pelajari secara mendalam dan jawablah kesalahan itu karena Kesalahan adalah guru yang luar biasa. Dengan mengenal apa yang salah, maka kita akan menemukan apa yang benar.

Cinta adalah sebuah kata yang sederhana dengan ribuan makna. Cinta hadir disetiap hati manusia. Cinta hadir untuk memberikan kebahagiaan. Walau kadang menghadirkan kesedihan dan kesepian. Cinta kata yang tak pernah bosan untuk dibahas dan diceritakan. Cinta kata yang indah namun kadang menakutkan. Cinta menjadi alasan insan tuk bertahan. Cinta diciptakan dengan keagungan. Namun tak akan mengalahkan keagungan Penciptanya. Cinta hadir untuk mahlukNya yang paling mulia. Cinta diciptakan untuk temani manusia. Cinta hadir bukan untuk memperbudak hambaNya. Cinta, cinta, takkan pernah habis kata tuk menggambarkannya. Takkan pernah cukup waktu tuk mencatat sejarahnya...

Jika kita mencintai seseorang, kita akan mendoakan tentang dia tak kira dimana sahaja kita berada walaupon orang itu tidak berada di sisi kita. Allah kurniakan setiap insan dua tangan untuk memegang, dua kaki untuk berjalan, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tapi mengapa Allah anugerahkan kita sekeping sahaja hati? Kerana lagi sekeping nya Dia berikan kepada orang lain supaya kita mencarinya. Setiap insan di atas muka bumi ni di jadikan Tuhan berpasangan.


Jangan sesekali kita mengucapkan selamat tinggal sekiranya kita masih ada keinginan untuk mencuba. Jangan sesekali kita pernah mengangkat tangan tanda perpisahan sekiranya ada lagi jalan yang kita belum cuba. Jangan sesekali menyerah jika kita masih lagi menampung kesakitan yang di alami. Dan jangan lah kita mengatakan "yes aku da tak cintakan dia lagi " sedangkan kita masih lagi tak boleh melupakan dia. Cinta selalu nya dapat kepada orang yang berharap, orang yang pernah dikecewakan , kepada mereka yang masih lagi percaya pada cinta walaupon anda telah dikhianati,dibohongi dan macam-macam lagi.



Kepada sesiapa yang ingin di cintai walaupon mereka pernah dikecewakan sebelum ini, kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan, jangan lah simpan kata-kata cinta anda sehingga dia tidak mampu untuk bernafas lagi. Anda mahukah untuk mencatatkan kata-kata cinta anda ke pusaranya? Oleh itu, ucapkan dan luahkan lah kata-kata cinta anda kepada mereka yang anda sayang selagi nyawanya masih di kandung badan.

Tuhan mememukan kita dengan orang yang salah dan menjalinkan cinta dengan orang yang bukan jodoh kita kerana Dia ingin kamu merasai keperitan sebelum kamu dapat berbahagia di samping orang yang sememang nya di cipta untuk kamu. Sebaliknya , kita patut bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan kepada kita. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Cuma kita sebagai manusia perlu berfikir dan bersabar di atas ujiannya.


Cinta mampu menukar pahit menjadi manis, debu menjadi emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, kemarahan menjadi rahmat. Memang menyakitkan apabila kita mencintai seseorang yang tidak mencintai kita , tetapi lebih menyakitkan apabila kita mencintai seseorang tapi tidak pernah ada keberanian untuk memberitahu betapa kamu cinta padanya.


Kepada sang kumbang, jika kamu ingin memiliki hati seorang gadis, ibaratkan lah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadang kala kita dapat cium bau harum mawar tersebut dan sebaliknya kita akan merasai bisa duri mawar menusuk jari. Kebiasaannya kita tidak menghargai orang yang cintakan kitas sepenuh hati nya sehinggalah kita kehilangan diri nya. Pada waktu tu dah tak de perkataan lagi yang mampu merubah perasaan sakitnya. Dan dia akan pergi tanpa mengeluarkan sepatah perkataan pun.

Cintailah pasangan kita atas dasar siapa dia sekarang dan bukan dasar siapa dia dahulu kerana sekarang dan dahulu amat berbeza sekali situasi nya. Berhati-hati juga dengan cinta kerana cinta mampu untuk menukar orang yang sihat jadi sakit, orang yang gemuk jadi kurus, orang yang normal jadi gila, orang yang kaya jadi miskin, raja jadi budak. Kemungkinan apa yang kamu sayang dan cintai tersimpan keburukan di dalam nya dan apa yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalam nya.


Cinta kepada harta maksudnya bakhil, cinta kepada perempuan maksudnya dunia. Cinta kepada diri maksudnya bijak sana , cinta kepada mati maksudnya hidup dan cinta kepada Tuhan maksudnya Taqwa. Kalau dicampakkan seorang yang tengah asyik bercinta ke dalam laut sudah pasti dia akan pulang membawa seekor ikan. Tetapi kalau kita campak kan seseorang yang gagal dalam bercinta ke dalam kilang roti pasti dia akan mati kelaparan. Betapa hebat kan penangan cinta ini?

Bila kita cintakan seseorang itu, jangan lah mengubah nya kepada sesuatu yang kamu gambarkan. Kita tidak akan sedar bila kita jatuh cinta. Tetapi apabila kita sudah di lamun cinta bentangkan tangan mu dan peluk lah ia seerat yang boleh dan jangan pernah membuka kembali tangan kamu. Cinta bukan lah kata-kata yang murah dan lumrah yang dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta ialah anugerah yang suci dan indah yang dikurniakan oleh Allah jika kita dapat menilai kesuciannya. Bercinta memang mudah, untuk dicintai juga memang sangat mudah tetapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar untuk diperoleh.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...